Vragen over de zorgkostenfactuur
Een zorgkostenfactuur ontvangt u als u een bedrag aan ons moet betalen nadat u zorg gebruikt heeft. Op deze pagina vindt u antwoorden op vragen over de zorgkostenfactuur.
-
Het klopt dat niet alle informatie op de zorgkostenfactuur staat. Vanwege privacy mogen wij helaas niet alles tonen. De specificatie van uw declaraties kunt u bekijken in de IZZ Zorgverzekering app of in Mijn IZZ Zorgverzekering.
-
U ontvangt een zorgkostenfactuur als u een bedrag aan ons moet betalen. Uw zorgverlener heeft de kosten van uw behandeling gedeclareerd. En (een deel van) deze kosten zijn voor uw eigen rekening. U vindt uw zorgkostenfactuur in de IZZ Zorgverzekering app en Mijn IZZ Zorgverzekering in onder het kopje ‘facturen’.
-
Wat vervelend dat uw declaratie is afgewezen. Dit kan meerdere redenen hebben. Hieronder vindt u een opsomming van de redenen die het vaakst voorkomen:
• Uw verzekeringspakket heeft geen vergoeding voor uw zorgkosten
• U heeft nog een openstaand eigen risico
• U betaalt voor deze zorg een eigen bijdrage
• U heeft nog geen toestemming (machtiging) voor vergoeding van deze zorg
• De zorgverlener die u heeft behandeld heeft geen contract bij IZZ Zorgverzekering -
Het kan zijn dat we uw declaratie onterecht hebben afgewezen. Is dit het geval? Bel ons, zodat wij een correctieverzoek voor u kunnen aanmaken. We beoordelen uw declaratie dan opnieuw.
Wijzen we de declaratie weer af? Dan krijgt u binnen 10 werkdagen van ons een telefoontje of we sturen een brief. Als wij de declaratie toch vergoeden, staat het bedrag binnen 10 werkdagen op uw rekening. -
We versturen zorgkostenfacturen op vaste momenten. We verzamelen binnen die periode zorgnota's die binnen komen. Daarom kunnen er nota’s van meerdere zorgverleners op de zorgkostenfactuur staan.
-
Veel zorgverleners wachten wat langer met het versturen van de rekening. Zo kunnen ze de rekening voor alle behandelingen in 1 keer naar ons opsturen. Een ziekenhuis maakt bijvoorbeeld na maximaal 120 dagen de rekening op en stuurt deze naar ons. Wij verwerken de rekening en bekijken of u nog een bedrag hiervoor moet betalen. Als dat zo is, sturen we u een factuur.
-
Het is mogelijk dat de datum niet overeenkomt met de datum waarop u in het ziekenhuis bent geweest. De begindatum van de behandeling kan al zijn ingegaan vóór uw eerste afspraak in het ziekenhuis. Bijvoorbeeld als u eerder bloed hebt geprikt in het ziekenhuis.
-
Ontvangt u onze post digitaal? Dan kunt u de kopie van de zorgkostenfactuur zelf opzoeken. U vindt uw zorgkostenfactuur dan in de IZZ Zorgverzekering app en in Mijn IZZ Zorgverzekering. Wilt u de kopie toch per post ontvangen? Bel ons dan om uw kopie op te vragen. Binnen 5 tot 7 dagen heeft u de kopie van de zorgkostenfactuur in huis.