Wilt u weten of en hoe u sneller uw behandeling kunt krijgen? Of overweegt u een second opinion? Onze afdeling Zorgadvies & Bemiddeling kan helpen.
Met zorgverleners hebben wij afgesproken dat zij binnen de wachttijden van de Treeknorm zorg verlenen. Hieronder vindt u de maximaal aanvaardbare wachttijden volgens de Treeknorm.
Geneesmiddelen Binnen 1 werkdag kunt u uw geneesmiddelen ophalen bij uw apotheek.
Huisarts U kunt in 80% van de gevallen binnen 2 werkdagen terecht bij uw huisarts. De maximale wachttijd is 3 werkdagen. Voor spoedeisende hulp kunt u direct terecht.
Paramedisch hulpverlener Binnen 1 week kunt u terecht bij uw paramedisch hulpverlener (bijvoorbeeld uw fysiotherapeut of logopedist).
Eerste gesprek ziekenhuis U kunt in 80% van de gevallen binnen 3 weken terecht in het ziekenhuis voor een eerste gesprek. De maximale wachttijd is 4 weken. Voor spoedeisende hulp kunt u direct terecht.
Diagnose of indicatie In 80% van de gevallen heeft u binnen 3 weken toegang tot zorgverlening om tot een indicatie of diagnose te komen. Denk bijvoorbeeld aan het starten van een medisch onderzoek. De maximale wachttijd is 4 weken.
Mondzorg Binnen 3 weken kunt u terecht voor een eerste gesprek bij bijvoorbeeld uw tandarts of orthodontist. Binnen 3 weken kunt u terecht voor een behandeling. Bij spoedeisende mondzorg wordt u binnen één uur geholpen.
Polikliniek In 80% van de gevallen kunt u binnen 4 weken terecht in het ziekenhuis voor een behandeling op de polikliniek waarvoor geen opname in het ziekenhuis nodig is. De maximale wachttijd is 6 weken.
Opname ziekenhuis In 80% van de gevallen kunt u binnen 5 weken terecht in het ziekenhuis voor een behandeling waarvoor een opname in het ziekenhuis nodig is. De maximale wachttijd is 7 weken.
Geestelijke gezondheidszorg (GGZ) Maximale wachttijd bij aanmelding: 4 weken. Maximale wachttijd tussen aanmelding en beoordeling: 4 weken. Maximale wachttijd tussen beoordeling en ambulante behandeling: 6 weken. Maximale wachttijd tussen beoordeling en intramurale behandeling: 7 weken.
Verpleging en verzorging thuis (thuiszorg) De maximale wachttijd voor thuiszorg is 6 weken.
Wijkverpleging Heeft u een indicatie voor wijkverpleegkundige zorg? Dan kunt u hier 7 dagen per week, 24 uur per dag een beroep op doen. Deze indicatie wordt afgegeven door een wijkverpleegkundige bij u in de buurt. Samen met de wijkverpleegkundige bespreekt u welke zorg u wanneer nodig heeft. Deze afspraken worden vastgelegd in uw zorgplan. De wijkverpleegkundige zorgt ervoor dat u op de afgesproken tijden zorg ontvangt. De wijkverpleegkundige is 24 uur per dag bereikbaar in het geval u onverwacht extra zorg nodig heeft.
Als u niet binnen deze norm wordt geholpen, spreken we van een te lange wachttijd. Bij spoedeisende zorg moet de noodzakelijke hulp zo spoedig mogelijk (binnen enkele uren) worden verleend.
Is de wachttijd volgens u te lang en wilt u sneller geholpen worden? Maak dan gebruik van wachtlijstbemiddeling. Als u dat wilt, kunnen wij voor u een afspraak maken met de specialist in het alternatieve ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum.
De vergoeding van reiskosten staat los van de bemiddeling. De regels hiervoor zijn voor iedereen gelijk.