Wachttijd bij mondzorg

Voor vergoeding van sommige behandelingen in onze aanvullende verzekeringen geldt een wachttijd van maximaal 12 maanden. Bijvoorbeeld bij kronen, bruggen of orthodontie. Wij begrijpen dat dit vervelend kan zijn. Toch is daar een goede reden voor. Op deze pagina leggen we u uit waarom er een wachttijd is.

Wist u dat u misschien geen of minder wachttijd heeft als u naar ons overstapt? Als u een zelfde soort pakket had kunt u gebruik maken van onze Gelijk oversteken regeling.

Wat is wachttijd?

Wachttijd betekent dat u in het 1e jaar gewoon uw premie betaalt. U krijgt dan nog geen vergoeding voor sommige behandelingen. Vanaf het 2e jaar heeft u wel recht op een vergoeding. Dit is nodig omdat wachttijd ons helpt om de zorg voor iedereen betaalbaar te houden.

Geen wachttijd bij Gelijk oversteken!
Had u dezelfde of hogere vergoeding in uw vorige aanvullende (tandarts)verzekering? Dan heeft u misschien geen of minder wachttijd. Dat noemen wij Gelijk oversteken.

Lees meer over Gelijk oversteken!

Met wachttijd houden we de premie zo laag mogelijk

Als er iets gebeurt wilt u verzekerd zijn van goede zorg. Dat begrijpen wij. We zien steeds vaker dat verzekerden pas een aanvullende nemen als ze zeker weten dat de zorg ook gebruikt wordt.

De kosten van sommige tandartsbehandelingen zijn erg hoog. Vergoeden we veel meer tandartskosten dan we premie ontvangen? Dan moet de premie stijgen. Dat willen we natuurlijk liever voorkomen. We hopen zo dat iedereen kan blijven kiezen voor een aanvullende verzekering.

Waarvoor geldt de wachttijd?

De wachttijd geldt bij de volgende behandelingen en verzekeringen:

Orthodontie tot 18 jaar

  • Zorg voor de Zorg + Extra 2
  • Zorg voor de Zorg + Extra 3

Kronen, bruggen, implantaten en gedeeltelijke protheses

  • Zorg voor de Zorg + Extra 2
  • Zorg voor de Zorg + Extra 3

De wachttijd geldt alleen bij behandelingen die horen bij kronen en bruggen (R-codes), implantaten (J-codes), gedeeltelijke protheses (P-codes) en orthodontie (F-codes).

U kunt tijdens het 1e jaar gewoon gebruik maken van alle andere vergoedingen uit uw aanvullende verzekering.

Gelijk oversteken bij orthodontie en tandheelkunde

U stapt over naar ons. En u heeft bij uw oude zorgverzekeraar een vergoeding voor orthodontie of tandheelkunde (kronen, bruggen, implantaten en gedeeltelijke protheses). Dan wilt u bij ons natuurlijk niet opnieuw een wachttijd, voordat u wat vergoed krijgt. Want dat kan vervelend zijn.

Goed nieuws!

Want bij IZZ kunt u 'gelijk oversteken'. U heeft dan minder of helemaal geen wachttijd.

Gelijk oversteken kan als u bij uw oude zorgverzekeraar dezelfde of een hogere vergoeding hebt voor orthodontie en tandheelkunde. En dat kan betekenen dat wij kosten voor orthodontie en tandheelkunde al eerder vergoeden.

Let op! Gelijk oversteken geldt voor iedere persoon apart op de polis. Ook voor kinderen onder de 18 jaar.

Gebruik de keuzehulp hieronder om te kijken of u ook gelijk kunt oversteken! Voldoet u wel aan de criteria? Maar staat uw pakket er niet tussen? Dan kunt u gewoon gelijk oversteken.

Handig om te weten over wachttijd en Gelijk oversteken

  • Had u dezelfde soort verzekering bij uw vorige zorgverzekeraar? En stapt u over naar de IZZ Zorgverzekering door VGZ? Met onze Gelijk oversteken regeling heeft u misschien minder of geen wachttijd. De regeling geldt voor iedere persoon apart op de polis. Ook voor kinderen onder de 18 jaar. En Gelijk oversteken kan dus betekenen dat wij de kosten al eerder vergoeden!

    Nadat u uw polis hebt ontvangen ontvangt u ook een brief. In deze brief staat of er voor u, of anderen op uw polis, wachttijd geldt. Na de ingangsdatum van de verzekering ziet u alle informatie over wachttijd ook in de IZZ Zorgverzekering app of in Mijn IZZ Zorgverzekering.

    Let op: U kunt alleen de wachttijd zien van de persoon die is ingelogd. U ziet dan of u wachttijd heeft voor uw pakket in 2025. Verandert u uw verzekering bij ons? Kijk dan opnieuw in Mijn IZZ Zorgverzekering of u wachttijd heeft.
  • Dit controleren wij automatisch bij uw huidige zorgverzekeraar. Heeft u dezelfde soort verzekering? Dan heeft u minder of geen wachttijd. U hoeft hier zelf niets voor te doen. Handig! Heeft u geen zelfde soort verzekering? Dan heeft u een wachttijd van 12 maanden.
  • Wij kijken naar het bedrag dat uw vorige zorgverzekeraar vergoedde. Dit bekijken wij voor tandbehandelingen en orthodontie. Vergoedde uw vorige zorgverzekeraar een vergelijkbaar bedrag of hoger? Dan zien wij dat als dezelfde soort verzekering.

    Goed om te weten: Alle vergoedingen vanaf 2000 euro zien wij als een gelijke vergoeding. Had u bijvoorbeeld een vergoeding van 2000 euro in uw oude pakket? En stapt u over naar een vergoeding van 2500 euro of hoger? Dan heeft u bij ons geen wachttijd!

  • Heeft u Zorg voor de Zorg + Extra 2? Of Zorg voor de Zorg + Extra 1 met een overgangsregeling voor orthodontie? En kiest u nu voor een Zorg voor de Zorg + Extra 3? Dan hebben we goed nieuws! U heeft dan geen wachttijd. Want alle vergoedingen vanaf 2000 euro zien wij als een gelijke vergoeding. Daarom kunt u Gelijk oversteken zonder wachttijd.

    Heeft u bij ons al dezelfde soort verzekering? Of stapt u over naar een verzekering bij ons met een minder uitgebreide vergoeding? Dan geldt er ook geen wachttijd.

    De wachttijd geldt alleen voor sommige vergoedingen. Die ziet u eerder op deze pagina. Er geldt geen wachttijd voor de andere vergoedingen in uw aanvullende verzekering.

  • Wilt u iemand toevoegen aan uw polis op een pakket waarvoor wachttijd geldt? Dan geldt er een wachttijd voor de persoon die u bijschrijft. Ook als dit bijvoorbeeld uw kind is en u zelf geen wachttijd (meer) heeft.

    Wilt u iemand toevoegen en had deze persoon een zelfde soort verzekering bij de vorige zorgverzekeraar? Dan geldt mogelijk de Gelijk oversteken regeling en is er geen of minder wachttijd.

  • Alle zorg uit uw aanvullende zorgverzekering die niet onder wachttijd valt krijgt u vergoed zoals u gewend bent.
  • Op de website staat bij sommige vergoedingen de tekst "Dit budget is eenmalig en wordt niet jaarlijks vernieuwd". Dit betekent dat het budget voor deze vergoeding loopt zolang u deze verzekering heeft. Heeft u (een deel van) het budget gebruikt? Dan wordt het niet jaarlijks vernieuwd. Let op: Stapt u over naar een ander pakket? Dan krijgt u het budget niet opnieuw.