Wachttijd betekent dat u in het 1e jaar gewoon uw premie betaalt. U krijgt dan nog geen vergoeding voor sommige behandelingen. Vanaf het 2e jaar heeft u wel recht op een vergoeding. Dit is nodig omdat wachttijd ons helpt om de zorg voor iedereen betaalbaar te houden.
Als er iets gebeurt wilt u verzekerd zijn van goede zorg. Dat begrijpen wij. We zien steeds vaker dat verzekerden pas een aanvullende nemen als ze zeker weten dat de zorg ook gebruikt wordt. De kosten van sommige tandartsbehandelingen zijn erg hoog. Vergoeden we veel meer tandartskosten dan we premie ontvangen? Dan moet de premie stijgen. Dat willen we natuurlijk liever voorkomen. We hopen zo dat iedereen kan blijven kiezen voor een aanvullende verzekering.
De wachttijd geldt bij de volgende behandelingen en verzekeringen:
De wachttijd geldt alleen bij behandelingen die horen bij kronen en bruggen (R-codes), implantaten (J-codes), gedeeltelijke protheses (P-codes) en orthodontie (F-codes).
U kunt tijdens het 1e jaar gewoon gebruik maken van alle andere vergoedingen uit uw aanvullende verzekering.
U stapt over naar ons. En u heeft bij uw oude zorgverzekeraar een vergoeding voor orthodontie of tandheelkunde (kronen, bruggen, implantaten en gedeeltelijke protheses). Dan wilt u bij ons natuurlijk niet opnieuw een wachttijd, voordat u wat vergoed krijgt. Want dat kan vervelend zijn.
Want bij IZZ kunt u 'gelijk oversteken'. U heeft dan minder of helemaal geen wachttijd.
Gelijk oversteken kan als u bij uw oude zorgverzekeraar dezelfde of een hogere vergoeding hebt voor orthodontie en tandheelkunde. En dat kan betekenen dat wij kosten voor orthodontie en tandheelkunde al eerder vergoeden.
Let op! Gelijk oversteken geldt voor iedere persoon apart op de polis. Ook voor kinderen onder de 18 jaar.
Had u dezelfde soort verzekering bij uw vorige zorgverzekeraar? En stapt u over naar de IZZ Zorgverzekering door VGZ? Met onze Gelijk oversteken regeling heeft u misschien minder of geen wachttijd. De regeling geldt voor iedere persoon apart op de polis. Ook voor kinderen onder de 18 jaar. En Gelijk oversteken kan dus betekenen dat wij de kosten al eerder vergoeden!
Nadat u uw polis hebt ontvangen ontvangt u ook een brief. In deze brief staat of er voor u, of anderen op uw polis, wachttijd geldt. Na de ingangsdatum van de verzekering ziet u alle informatie over wachttijd ook in de IZZ Zorgverzekering app of in Mijn IZZ Zorgverzekering.
Wij kijken naar het bedrag dat uw vorige zorgverzekeraar vergoedde. Dit bekijken wij voor tandbehandelingen en orthodontie. Vergoedde uw vorige zorgverzekeraar een vergelijkbaar bedrag of hoger? Dan zien wij dat als dezelfde soort verzekering.
Goed om te weten: Alle vergoedingen vanaf 2000 euro zien wij als een gelijke vergoeding. Had u bijvoorbeeld een vergoeding van 2000 euro in uw oude pakket? En stapt u over naar een vergoeding van 2500 euro of hoger? Dan heeft u bij ons geen wachttijd!
Heeft u Zorg voor de Zorg + Extra 2? Of Zorg voor de Zorg + Extra 1 met een overgangsregeling voor orthodontie? En kiest u nu voor een Zorg voor de Zorg + Extra 3? Dan hebben we goed nieuws! U heeft dan geen wachttijd. Want alle vergoedingen vanaf 2000 euro zien wij als een gelijke vergoeding. Daarom kunt u Gelijk oversteken zonder wachttijd.
Heeft u bij ons al dezelfde soort verzekering? Of stapt u over naar een verzekering bij ons met een minder uitgebreide vergoeding? Dan geldt er ook geen wachttijd.
De wachttijd geldt alleen voor sommige vergoedingen. Die ziet u eerder op deze pagina. Er geldt geen wachttijd voor de andere vergoedingen in uw aanvullende verzekering.
Wilt u iemand toevoegen aan uw polis op een pakket waarvoor wachttijd geldt? Dan geldt er een wachttijd voor de persoon die u bijschrijft. Ook als dit bijvoorbeeld uw kind is en u zelf geen wachttijd (meer) heeft.
Wilt u iemand toevoegen en had deze persoon een zelfde soort verzekering bij de vorige zorgverzekeraar? Dan geldt mogelijk de Gelijk oversteken regeling en is er geen of minder wachttijd.