We spreken van fraude als een verzekerde, zorgverlener of iemand anders bewust en opzettelijk de regels overtreedt. Om hier zelf (financieel) beter van te worden. Een paar voorbeelden:
Om fraude te voorkomen en aan te pakken is het nodig om goed samen te werken. Niet alleen binnen VGZ, maar ook daarbuiten. Bijvoorbeeld met onze verzekerden of zorgverleners. Hierbij houden we ons altijd aan de geldende wetten en regels zoals:
Door onze polisvoorwaarden duidelijk op te stellen, voorkomen we dat declaraties onterecht worden uitbetaald. Ook maken we heldere afspraken met zorgverleners. De declaraties die wij ontvangen, worden netjes verwerkt en (automatisch) gecontroleerd.
Onze afdelingen zijn extra scherp op opvallende declaraties. Die kunnen namelijk wijzen op fraude. Daarnaast ontvangen we via verschillende wegen signalen van fraude. Bijvoorbeeld via verzekerden, toezichthouders, Zorgverzekeraars Nederland en andere zorgverzekeraars.
Hebben wij een vermoeden van fraude? Dan onderzoekt onze afdeling Veiligheidszaken deze vermoedens met veel aandacht. Bent u betrokken in een fraudeonderzoek? Dan laten we u dat altijd schriftelijk of telefonisch weten. Doet u zelf een melding van fraude? Dan kan het zijn dat we u bellen of u een brief sturen omdat we meer informatie van u willen ontvangen.
Is er fraude vastgesteld? Dan leggen wij passende maatregelen op. De persoon die fraude heeft gepleegd, informeren we altijd schriftelijk. Wij kunnen de volgende maatregelen opleggen: